(Hvordan vi vurderer om forbedringen faktisk har hatt effekt)
Hva handler dette om?
Når vi har gjort en endring, må vi vite:
- Ble det faktisk bedre?
- Har vi løst problemet – eller bare flyttet på det?
- Fikk vi det vi håpet på?
Dette kapittelet handler om å stoppe opp og se:
📌 “Virket det vi gjorde?”
Hvordan kan vi vurdere effekt?
| Spørsmål | Hva det kan vise oss |
|---|---|
| Har vi færre feil nå? | Forbedringen virker |
| Går det raskere / enklere? | Prosessen er bedre |
| Brukes den nye løsningen? | Folk har tatt den i bruk |
| Er folk mer fornøyde? | Opplevelsen er forbedret |
| Har vi fått ny innsikt? | Vi har lært noe – selv om løsningen ikke var perfekt |
Eksempel: Effektmåling i praksis
Tiltak: Innføring av sjekkliste ved utgående levering
Mål: Færre feil og færre klager fra kunde
Resultat etter 1 måned:
- Ingen klager
- Lagermedarbeidere sier det er enklere
- Leveransetiden redusert med 10 minutter per ordre
✅ Det ble bedre – og tiltaket beholdes
Hvordan gjør vi dette i praksis?
- Evaluer tiltaket etter en uke eller måned
- Snakk med de som er berørt
- Se på konkrete resultater: færre feil, mindre stress, raskere arbeid
- Oppdater rutinen om det fungerer – juster om det ikke gjør det
Din oppgave
👉 Velg ett tiltak dere har gjennomført – og vurder:
1. Hva håpet dere å oppnå med forbedringen?
✍️ ___________________________________________
2. Hvordan ser dere om det har hatt effekt?
✍️ ___________________________________________
3. Hva sier de som bruker løsningen?
✍️ ___________________________________________
4. Skal vi beholde det som det er, justere – eller skrote det?
✍️ ___________________________________________
Tips
- Ikke mål alt i tall – lytt også til folk
- Hvis det ikke ble bedre: Det er også læring
- Bruk forbedringen til å bygge kultur: “Vi prøvde – og vi lærte”
👉 Neste del: Hvordan vi gjør forbedring til en vane
Der ser vi på hvordan forbedring blir noe vi gjør jevnlig – ikke bare når noe går galt.