version 0.5

0.6.2 Hva vi lærer av det som skjer

(Hvordan vi bruker erfaringer og tilbakemeldinger til å utvikle oss)

Hva handler dette om?

Hver dag skjer det noe i virksomheten – både bra og mindre bra.

Dette kapittelet handler om hvordan vi:

  • Stopper opp og ser tilbake
  • Lytter til det som skjer rundt oss
  • Lærer noe av erfaringene vi gjør

📌 Et godt system skal ikke bare følges – det skal gi innsikt og utvikling.


Hvorfor er dette viktig?

Når vi lærer av det som skjer, kan vi:

  • Forbedre prosesser og rutiner
  • Unngå å gjøre samme feil flere ganger
  • Bruke suksesshistorier til å styrke kulturen

Hvor kan vi lære noe?

KildeHva vi kan lære
Egne erfaringerHva gikk bra / hva gikk skeivt?
Avvik og feilHva skjedde – og hvorfor?
KundetilbakemeldingerHva setter de pris på / hva savner de?
AnsatteHva frustrerer dem / hva foreslår de?
Revisjoner og kontrollerHva ble oppdaget – og hva betyr det for oss?

Eksempler på læring i praksis

  • Etter en feil i levering: “Hva kan vi gjøre for at dette ikke skjer igjen?”
  • En ansatt foreslår en enklere måte å gjøre noe på – og vi prøver det
  • En kunde gir ros – og vi bruker det i opplæring av nye

Din oppgave

👉 Tenk på én hendelse fra de siste månedene som dere kan lære noe av:

1. Hva skjedde?

✍️ ___________________________________________

2. Hva kan vi lære av det?

✍️ ___________________________________________

3. Hva kan vi gjøre annerledes neste gang?

✍️ ___________________________________________


Tips

  • Læring skjer ikke automatisk – vi må sette ord på det
  • Ikke se etter skyld – se etter innsikt
  • Del det dere lærer – det gjør organisasjonen sterkere

👉 Neste del: Hva vi endrer når noe ikke fungerer
Her ser vi på hvordan vi tar læring og erfaring – og faktisk gjør noe med det.

Under utvikling

Velkommen til Open Source ISO, en guide for små bedrifter.

Denne siden er under aktiv utvikling og ny informasjon kommer fortløpende.

Den er tilgjengelig for allmenheten for å gi mulighet til å teste og gi tilbakemelding i utviklingsprosessen

Tid igjen til forventet lansering.

Dager
Hours
Minutes
Seconds